4 rewolucja przemysłowa, to kolejny etap rozwoju procesów produkcji w przedsiębiorstwie, które oparte są na technologii oraz urządzeniach autonomicznie komunikujących się ze sobą w łańcuchu wartości. Mówiąc inaczej, Przemysł 4.0 przynosi niespotykane dotychczas korzyści, wykorzystując technologię w służbie procesów produkcyjnych, a jednocześnie wychodząc poza cykl produkcji jako zamknięty łańcuch zdarzeń, czego celem nadrzędnym jest optymalizacja procesów produkcyjnych, a także holistycznie rozumiany rozwój przedsiębiorstw w oparciu o wykorzystanie informacji.
Ponadto Przemysł 4.0 charakteryzują m.in.:
▪ integracja systemów i tworzenie sieci (Przemysł 4.0 integruje ludzi oraz sterowane cyfrowo maszyny z Internetem i technologiami informacyjnymi). Ludzie, maszyny oraz systemy IT automatycznie wymieniają informacje w toku produkcji – w obrębie fabryki oraz w obrębie różnych systemów IT działających w przedsiębiorstwie;
▪ przepływ informacji jest realizowany w pionie (z poszczególnych komponentów do działu IT przedsiębiorstwa oraz z działu IT do komponentów) oraz w poziomie (pomiędzy maszynami zaangażowanymi w proces produkcji a systemem produkcyjnym przedsiębiorstwa);
▪ obejmuje cały łańcuch wartości: od złożenia zamówienia i dostarczenia komponentów dla trwającej produkcji, aż do wysyłki towaru do klientów i usług posprzedażowych;
▪ zapewnienie dostępu do praktycznie każdej przydatnej informacji, w dowolnym czasie, z dowolnego miejsca, co umożliwia ekonomiczną produkcję zindywidualizowanych wyrobów i krótkich serii (tzw. Mass Customization);
▪ interoperacyjność – systemy cyber-fizyczne (nośniki przedmiotu, miejsca zbiórki i produkty) pozwalają ludziom i inteligentnym fabrykom łączyć się i komunikować;
▪ wirtualizacja – „Smart Factory” wykorzystuje Internet Rzeczy oraz nowoczesne metody organizacji produkcji;
▪ decentralizacja – zdolność systemów cyber-fizycznych do podejmowania własnych decyzji;
▪ orientacja na usługi;
▪ modułowość – elastyczne dostosowanie inteligentnych fabryk do zmieniających się wymagań przez zastępowanie lub rozszerzanie poszczególnych modułów.
W Polsce idea 4. rewolucji przemysłowej wciąż stanowi nowość. Wg danych, inwestycje w technologie wspierające procesy produkcyjne wciąż nie są doceniane przez polskie przedsiębiorstwa jako metoda realizacji strategii rozwoju. Jedynie około 47% firm przeznacza na wdrażanie technologii wspierających procesy produkcyjne od 10 do 30% przychodów, około 30% firm przeznacza na ten cel poniżej 10%, a około 13% nie wydaje na to żadnych środków (za: Innowacyjność w sektorze MSP produkcyjnych w PL- Raport z badań). Co więcej, nawet w/w inwestycje często jeszcze dotyczą procesów cyfryzacji, a więc 3. rewolucji przemysłowej. Przedsiębiorstwa w Polsce w dalszym ciągu w dużej mierze polegają na samowystarczalności zasobów produkcyjnych, tym samym nie sięgając po korzyści, jakie niesie sieciowanie- wymiana danych pomiędzy różnymi podmiotami celem zwiększenia wydajności produkcji oraz optymalizacji korzyści dla wszystkich uczestników sieci, co stanowi jedne z zalet Przemysłu 4.0.